TA NEA Logo
Τρίτη 25 Απριλίου 2017
ΥΓΕΙΑ ΔΡΑΣΗ + ΖΩΗ Logo
 
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Διαβάστε το έντυπο ΥΓΕΙΑ σε μορφή PDF
Διαβάστε το περιοδικό ΥΓΕΙΑ σε μορφή PDF
Τι μπορεί να κρύβει ο επίμονος πόνος στη μέση
Ο πόνος στη μέση που διαρκεί πάνω από τρεις μήνες και είναι εντονότερος το πρωί, δεν αποτελεί πάντοτε επακόλουθο μιας κήλης μεσοσπονδυλίου δίσκου, μιας κάκωσης σε μυς και συνδέσμους της περιοχής ή εκφυλιστικών προβλημάτων όπως η οστεοαρθρίτιδας.
Ανοσοθρομβοπενική πορφύρα: Όταν το αίμα δεν πήζει
Η ανοσοθρομβοπενική πορφύρα καταστρέφει τα αιμοπετάλια – τα κύτταρα του αίματος που μαζί με άλλες ουσίες και κύτταρα είναι απαραίτητα για την αιμόσταση, δηλαδή για την διατήρηση της ροής του αίματος, χωρίς την ύπαρξη αιμορραγίας ή θρόμβωσης. Δίχως επαρκή αιμοπετάλια, το αίμα δεν πήζει και ο κίνδυνος αιμορραγίας είναι μεγάλος
Τα αυτοάνοσα νοσήματα στο μικροσκόπιο
Μολονότι τα αυτοάνοσα νοσήματα, μεμονωμένα, θεωρούνται σπάνιες ασθένειες, όλα μαζί προσβάλλουν μεγάλο ποσοστό του γενικού πληθυσμού. Υπολογίζεται πως 3%-5% σε όλες τις ηλικιακές ομάδες (δηλαδή 300.000 έως 500.000 άτομα μόνο στην Ελλάδα) πάσχουν από ένα ή περισσότερα αυτοάνοσα νοσήματα.
Ψωρίαση: Όταν το δέρμα έχει «λέπια»
Διακόσιες χιλιάδες Έλληνες πάσχουν από ψωρίαση - μία δερματοπάθεια που μπορεί να έχει μεν κληρονομική προδιάθεση, αλλά στην ανάπτυξή της καθοριστικό ρόλο παίζει η δυσλειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Η ψωρίαση προσβάλλει εξίσου τα δύο φύλα και δεν είναι μεταδοτικό νόσημα.
Αϋπνία: Μάτια ερμητικά... ανοιχτά
Τουλάχιστον 10% των ενηλίκων αναφέρει σοβαρό ή χρόνιο πρόβλημα αϋπνίας και επιπλέον 27% εμφανίζει περιστασιακά προβλήματα αϋπνίας. Δηλαδή περίπου το 1/3 του γενικού πληθυσμού εμφανίζει τουλάχιστον περιστασιακά προβλήματα του τύπου της αϋπνίας. Παρότι όμως είναι τόσο συχνή, ο ακριβής ορισμός της δεν είναι αυτονόητος γιατί υπεισέρχεται η υποκειμενική εκτίμηση των συμπτωμάτων.
Το φαρμακευτικό οπλοστάσιο κατά της αϋπνίας
Στην καταπολέμηση της αϋπνίας χρησιμοποιούνται κυρίως υπνωτικά φάρμακα, αν και σπανιότερα μπορεί να χορηγηθούν αγχολυτικά, αντιισταμινικά, καθώς και κάποια αντιψυχωσικά και αντικαταθλιπτικά σκευάσματα που συνήθως χορηγούνται όταν συνυπάρχουν και τα αντίστοιχα προβλήματα.
Γυμναστική: Πολύτιμο βοήθημα για όνειρα γλυκά
Τα έως τώρα ερευνητικά ευρήματα αναφορικά με τη σχέση φυσικής δραστηριότητας και ύπνου δείχνουν ότι η άσκηση ενισχύει τον ποιοτικό ύπνο και βελτιώνει την καθημερινότητα, ενώ αντιθέτως η έλλειψη άσκησης φαίνεται ότι επηρεάζει αρνητικά τον άνθρωπο και στον τομέα του ύπνου.
Οι διαταραχές του ύπνου κουράζουν την καρδιά
Χρρρρρ, χρρρρρ, χρρρρρ. Αυτός είναι ένας ήχος αρκετά συχνός στα αυτιά κυρίως των Ελληνίδων τα βράδια, όταν οι άντρες τους ροχαλίζουν (υπολογίζεται ότι ροχαλίζει το 25% των ανδρών ηλικίας 30-60 ετών και μόνο το 9% των γυναικών). Εκτός από εκνευριστικός, ο ήχος αυτός φαίνεται ότι μπορεί να είναι και επικίνδυνος.
Μελέτη του ύπνου: Ένα βράδυ στο νοσοκομείο...
Η Μονάδα Μελέτης Ύπνου υποδέχεται και εξετάζει ασθενείς που αναφέρουν διαταραχές του ύπνου. Η αξιολόγησή τους αρχίζει με λήψη καλού ιατρικού ιστορικού - ο ασθενής λέει τι του συμβαίνει και μιλάει για άλλες παθήσεις από τις οποίες ενδεχομένως πάσχει. Από αυτή τη συνέντευξη καθορίζεται αν θα του χορηγηθεί κάποια αγωγή ή πρέπει πρώτα να υποβληθεί σε μελέτη του ύπνου.
Όταν ο ύπνος... δεν παίρνει τα παιδιά
Οι διαταραχές ύπνου στην παιδική και την εφηβική ηλικία έχουν μελετηθεί λιγότερο από εκείνες των ενηλίκων, αλλά τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια καταγραφής και ταξινόμησης. Οι δυσκολίες στη μελέτη των προβλημάτων ύπνου κατά την παιδική ηλικία προέρχονται από το γεγονός ότι οι γονείς και συχνά οι ειδικοί τις θεωρούν μεταβατικές, που αργά ή γρήγορα θα ξεπεραστούν.
Βιολογικό ρολόι: Το τικ τακ της ζωής
Κάθε διαταραχή στη σχέση του εσωτερικού βιολογικού ρολογιού με τον ρυθμό διακύμανσης της δραστηριότητας, σημαίνει εσωτερική κακοφωνία και επηρεάζει μεγάλο τμήμα της ψυχικής διάθεσης, των νοητικών λειτουργιών, της εν γένει ανθρώπινης συμπεριφοράς και των σωματικών λειτουργιών. Τέτοιες κακοφωνίες προκαλούν η εργασία σε βάρδιες και το τζετ λαγκ.
Ξεκλειδώνοντας τα μυστικά του ύπνου
Για να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες στον ύπνο αλλά και για να προφυλαχτούμε από αυτές, είναι χρήσιμο να υιοθετούμε αυτό που οι ειδικοί αποκαλούν «μέτρα υγιεινής του ύπνου». Πρόκειται για συμβουλές σχετικά με τις δραστηριότητές μας, δηλαδή τι θα πρέπει να αποφεύγουμε ή αντίθετα να επιδιώκουμε κατά τις βραδινές ώρες πριν από τον ύπνο, στο κρεβάτι όταν ξαπλώνουμε να κοιμηθούμε, αλλά και αμέσως μετά το πρωινό ξύπνημα. Επίσης, τα μέτρα υγιεινής του ύπνου περιλαμβάνουν υποδείξεις για τις δραστηριότητές μας στη διάρκεια της ημέρας και, βεβαίως, για την κρεβατοκάμαρά μας.
Διαβάστε ολόκληρο το αφιέρωμα
Μήπως υπονομεύει το ροχαλητό την υγεία σας;
Περισσότερο από 2% έως 4% του ενήλικου πληθυσμού παρουσιάζει άπνοια στον ύπνο. Οι μεσήλικοι άνδρες την εμφανίζουν συχνότερα, τόσο από τα νεώτερα άτομα όσο και από τις γυναίκες. Το κύριο χαρακτηριστικό της είναι πολύ δυνατό, αλλά διακεκομμένο ροχαλητό.
Όταν τα πόδια «χορεύουν» το βράδυ
Το 10-15% του πληθυσμού πάσχει από σύνδρομο ανήσυχων ποδιών - μία νευρολογική διαταραχή,η οποία μετατρέπει σε πραγματική κόλαση τις νύχτες των ασθενών, αλλά και κάθε άλλη δραστηριότητα που απαιτεί πολύωρη ακινησία. Το κύριο χαρακτηριστικό του συνδρόμου είναι μια έντονη επιθυμία να κινήσει κανείς τα πόδια του.
Τα πεπτικά προβλήματα που ταράζουν τον ύπνο
Πολλές παθήσεις του πεπτικού συστήματος επηρεάζουν την ποιότητα αλλά και την ποσότητα του καθημερινού ύπνου. Ο κακός ύπνος συχνά συνοδεύεται από συμπτώματα από το ανώτερο και κατώτερο πεπτικό σύστημα, ενώ πολλές χρόνιες παθήσεις συνοδεύονται από μικρή διάρκεια ύπνου καθώς και από απουσία «ευχαρίστησης» κατά τον ύπνο.
Τα στάδια και οι διαταραχές του ύπνου
O ύπνος, τα μυστικά του, και η εν γένει επιστημονική μελέτη της φυσιολογίας και των διαταραχών του, άρχισαν να ερευνώνται συστηματικά τις τελευταίες 4-5 δεκαετίες. Κατά την περίοδο αυτή, μεγάλες πρόοδοι έγιναν στον τομέα της φυσιολογίας (με τις διάφορες θεωρίες σχετικά με τον ρόλο του ύπνου στη ζωή μας, αλλά και τις αναπτυξιακές μεταβολές και διαφοροποιήσεις αυτού με την ηλικία).
Δείπνο ελαφρύ για ύπνο ελαφρύ
Όλοι έχουμε ακούσει τη συμβουλή «μην κάνετε ένα βαρύ και μεγάλο γεύμα πριν κοιμηθείτε». Αν κι αυτή η συμβουλή ακούγεται απλή, δεν είναι ωστόσο εύκολο να εφαρμοστεί, αφού οι περισσότεροι σύγχρονοι άνθρωποι λόγω έλλειψης χρόνου αναγκάζονται να τρώνε το κυρίως γεύμα τους αργά τη νύχτα.
Συνταγές φιλικές για το στομάχι
Το φαγητό δεν χρειάζεται να είναι βαρύ για να ικανοποιήσει τη γεύση και να τροφοδοτήσει τον οργανισμό με όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται.
Πόσο σημαντικά είναι τα όνειρα
Τα όνειρα αντικατοπτρίζουν τη συνέχεια της συνειδητής, αλλά και της λιγότερο συνειδητής προσπάθειας που καταβάλλουμε όταν είμαστε ξύπνιοι για να δώσουμε νόημα στις εμπειρίες μας, να αποκρυσταλλώσουμε τις σκέψεις μας και να τις συνδέσουμε με τα συναισθήματά μας.
Τα χαλασμένα δόντια «δείχνουν» καρδιοπάθειες
Καρδιαγγειακά νοσήματα, υψηλότερα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα που αφήνουν αρρύθμιστο τον διαβήτη και επιπλοκές της εγκυμοσύνης είναι κάποιες καταστάσεις που μπορούν να πυροδοτηθούν από χαλασμένα δόντια. Για τη διάγνωσή τους ενδείκνυται η αυτοεξέταση του στόματος, αλλά και η επίσκεψη σε ειδικό. Δύο ειδικοί επιστήμονες, ο κ. Γιώργος Λάσκαρης, στοματολόγος, αναπληρωτής καθηγητής Στοματολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και επισκέπτης καθηγητής του Πανεπιστημίου του Λονδίνου και ο κ. Πέτρος Δ. Δαμουλής, DΜD, DΜSc, περιοδοντολόγος-οδοντίατρος, διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Ηarvard και επισκέπτης καθηγητής του Πανεπιστημίου Τufts, μιλούν για όλα όσα αφορούν τη σχέση στόματος και πρόληψης νόσων.
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 »
ΒΙΝΤΕΟΘΗΚΗ
Τα συμπτώματα της νόσου Πάρκινσον
Δείτε περισσότερα βίντεο
Χρήσιμα!
ΔΕΙΚΤΗΣ ΜΑΖΑΣ ΣΩΜΑΤΟΣ
Βάρος (σε κιλά)
Ύψος (σε cm)
  Υπολογισμός  
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
ΥΓΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ Α ΕΩΣ ΤΟ Ω
Αναζητείστε μία ασθένεια επιλέγοντας ένα αρχικό γράμμα από τον παραπάνω πίνακα