TA NEA Logo
Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου 2017
ΥΓΕΙΑ ΔΡΑΣΗ + ΖΩΗ Logo
 
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Διαβάστε το έντυπο ΥΓΕΙΑ σε μορφή PDF
Διαβάστε το περιοδικό ΥΓΕΙΑ σε μορφή PDF
Η διατροφική αξία του τζίντζερ


Δημοσίευση: 13-3-2016, 11:10 Τελευταία ανανέωση: 20-5-2016, 13:34
Εκτύπωση Αποστολή σε φίλο
Της Αστερίας Σταματάκη

Η πιπερόριζα (τζίντζερ) ευδοκιμεί στο τροπικό κλίμα των ασιατικών χωρών. Ανήκει στην οικογένεια των Zingiberaceae και είναι ένα φυτό με λογχοειδή φύλλα και λουλούδια που το χρώμα τους ποικίλλει.

Η ρίζα της αποτελεί βασικό συστατικό της ασιατικής κουζίνας και χρησιμοποιείται χιλιάδες χρόνια για θεραπευτικούς σκοπούς (π.χ. γαστρεντερικές διαταραχές,ναυτία).

Μπορεί να καταναλωθεί ωμή, αποξηραμένη, σε σκόνη, ως χυμός ή ως έλαιο.

Η πιπερόριζα είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα μπαχαρικά, καθώς περιέχει πληθώρα θρεπτικών συστατικών και βιοενεργών ουσιών που ασκούν ευεργετική επίδραση στον οργανισμό.

Το ιδιαίτερο άρωμα και η πιπεράτη γεύση της οφείλονται στα έλαια που περιέχει, το κυριότερο εκ των οποίων είναι η τζιντζερόλη, που διαθέτει ισχυρές αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

Μία λεπτή φέτα τζίντζερ, βάρους μόλις 2 γραμμαρίων, αποδίδει 1,6 θερμίδες (kcal) και περιέχει:

* Λιπαρά οξέα: 0,7 mg ωμέγα-3 λιπαρών οξέων και 2,4 mg ωμέγα-6 λιπαρών οξέων

* Βιταμίνες: 0,1 mg βιταμίνης C και 0,2 mg φυλλικού οξέος

* Ιχνοστοιχεία: 0,3 mg ασβεστίου, 0,9 mg μαγνησίου, 0,7 mg φωσφόρου και 8,3 mg καλίου

* Ουσίες με αντιοξειδωτικές ιδιότητες: Μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνονται η καψαϊκίνη, τα βήτα-καροτένια, το καφεϊκό οξύ και η κουρκουμίνη.

Οι μελέτες

Πολλές έρευνες έχουν διερευνήσει τις ιδιότητες της πιπερόριζας και έχει φανεί ότι μπορεί να βοηθήσει σε πολλές καταστάσεις, όπως:

Ναυτία. Το τζίντζερ από την αρχαιότητα χρησιμοποιούνταν στη ναυτία. Σήμερα βασιζόμενοι στα αποτελέσματα των μελετών μπορούμε να πιστοποιήσουμε αυτήν τη δράση.

Σύμφωνα με τη Mayo Clinic, το τζίντζερ μπορεί να βοηθήσει στη ναυτία και την τάση προς έμετο που προκαλείται από τα σχήματα χημειοθεραπείας. Ωστόσο κανένας ασθενής δεν πρέπει να το χρησιμοποιήσει για τον σκοπό αυτό, εάν δεν ενημερώσει πρώτα τον γιατρό του.

Άλλες μελέτες δείχνουν ότι η κατανάλωση τζίντζερ μπορεί να βοηθήσει στη ναυτία της εγκυμοσύνης και ιδιαίτερα στην πρωινή αδιαθεσία. Σε ανασκόπηση 12 προγενέστερων μελετών, που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Νutrition Journal» το 2014, φάνηκε ότι η κατανάλωση 1,1 έως 1,5 γραμμαρίων πιπερόριζας ημερησίως μειώνει σημαντικά τα συμπτώματα της ναυτίας στις εγκύους.

Γαστρικές διαταραχές. Μελέτες δείχνουν ότι η κατανάλωση τζίντζερ πριν από ένα γεύμα επιταχύνει την κένωση του στομάχου και αυτό μπορεί να βοηθήσει άτομα που υποφέρουν από δυσπεψία.

Επιπλέον, οι φαινολικές ουσίες που περιέχονται στην πιπερόριζα διεγείρουν την παραγωγή σιέλου και καταστέλλουν τις γαστρικές συσπάσεις.

Ανακούφιση του πόνου. Η πιπερόριζα φαίνεται να είναι αποτελεσματική στη μείωση του πόνου των μυών που προκαλείται από την άσκηση.

Μελέτη του Πανεπιστημίου της Τζώρτζια έδειξε ότι η καθημερινή λήψη τζίντζερ είχε σαν αποτέλεσμα τη μείωση κατά 25% του μυϊκού πόνου.

Επίσης, το τζίντζερ φαίνεται να αμβλύνει την ένταση των συμπτωμάτων της δυσμηνόρροιας (πόνος της εμμήνου ρύσης).

Φλεγμονή. Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Cancer Prevention Research» έδειξε ότι η λήψη συμπληρώματος τζίντζερ έχει ως αποτέλεσμα τη βελτίωση δεικτών φλεγμονής στο παχύ έντερο. Οι επιστήμονες που διεξήγαγαν τη μελέτη υποστηρίζουν πως η μείωση της φλεγμονής είναι πιθανόν να μειώνει και τον κίνδυνο για εμφάνιση καρκίνου του παχέος εντέρου.

Άλλες κλινικές μελέτες έχουν δείξει δράση της πιπερόριζας κατά της φλεγμονής στην οστεοαρθρίτιδα. Σε δοκιμή σε 247 ανθρώπους με οστεοαρθρίτιδα γονάτου , όσοι πήραν εκχύλισμα τζίντζερπονούσαν λιγότερο και έλαβαν μικρότερες ποσότητες αναλγητικών.

Σε άλλη μελέτη η τοπική εφαρμογή παρασκευάσματος με τζίντζερ, μαστίχα Χίου, κανέλα και σησαμέλαιο μείωσε τον πόνο και την δυσκαμψία που προκαλείται από την οστεοαρθρίτιδα.

Πρακτικές συμβουλές

* Να χρησιμοποιείτε φρέσκο τζίντζερ για να αρωματίσετε τα φαγητά και τα ροφήματα σας. Ταιριάζει με θαλασσινά, χοιρινό, λαχανικά, κολοκύθακ.ά.

* Φτιάξτε ρόφημα πιπερόριζας,βράζοντας λεπτές αποφλοιωμένες φέτες φρέσκου τζίντζερ.

* Όταν αγοράζετε φρέσκο τζίντζερ, να επιλέγετερίζα με λεία επιφάνεια, χωρίς ρυτιδώσεις. Διατηρήστε το φρέσκο τζίντζερ σε πλαστική σακούλα στο ψυγείο.

* Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι ένα όγδοο κουταλάκι του γλυκού αλεσμένη ξερή πιπερόριζα αντιστοιχεί σε 1 κουταλάκι του γλυκού φρεσκοτριμμένη.

Η Αστερία Σταματάκη είναι κλινική διαιτολόγος-διατροφολόγος



Πηγή : Web Only
Εκτύπωση Αποστολή σε φίλο
ΒΙΝΤΕΟΘΗΚΗ
Τα συμπτώματα της νόσου Πάρκινσον
Δείτε περισσότερα βίντεο
Χρήσιμα!
ΔΕΙΚΤΗΣ ΜΑΖΑΣ ΣΩΜΑΤΟΣ
Βάρος (σε κιλά)
Ύψος (σε cm)
  Υπολογισμός  
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
ΥΓΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ Α ΕΩΣ ΤΟ Ω
Αναζητείστε μία ασθένεια επιλέγοντας ένα αρχικό γράμμα από τον παραπάνω πίνακα