TA NEA Logo
Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου 2017
ΥΓΕΙΑ ΔΡΑΣΗ + ΖΩΗ Logo
 
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Διαβάστε το έντυπο ΥΓΕΙΑ σε μορφή PDF
Διαβάστε το περιοδικό ΥΓΕΙΑ σε μορφή PDF
Εμπρός (θλάσεις) μαρς (ρήξεις)
Οι κίνδυνοι για τους αθλητές του Σαββατοκύριακου

Δημοσίευση: 21-10-2006, 16:07 Τελευταία ανανέωση: 26-1-2009, 16:09
Εκτύπωση Αποστολή σε φίλο
Ρούλα Τσουλέα, roula@dolnet.gr

«Τη στιγμή που πάτησα και ήμουν έτοιμος για το σουτ, ήρθε από το πλάι ο συναθλητής μου και με κτύπησε. Αυτό ήταν, γύρισε το γόνατό μου κι έπεσα κάτω. Είχα πάθει ολική ρήξη του συνδέσμου της επιγονατίδας».

Έχουν περάσει 35 ημέρες από το απόγευμα του Σαββάτου που ο 38χρονος οδοντίατρος Παναγιώτης Αναστασάκος τραυματίσθηκε την ώρα που έπαιζε μπάσκετ και θα χρειασθούν περίπου τρεις μήνες ακόμα για να αναρρώσει. «Δεν μπορώ να πω ότι είμαι κλασικός αθλητής του Σαββατοκύριακου», λέει. «Έχω καλή φυσική κατάσταση, γιατί τρέχω τρεις-τέσσερις φορές την εβδομάδα, κάνω διατάσεις, πους απς και προθέρμανση πριν αρχίσω το παιχνίδι. Η αλήθεια, όμως, είναι ότι μόνο το Σαββατοκύριακο μπορώ να γυμνασθώ όσο θέλω, διότι τις άλλες μέρες της εβδομάδας δεν προλαβαίνω».

Οι άνθρωποι σαν τον κ. Αναστασάκο που γυμνάζονται κυρίως τα Σαββατοκύριακα αυξάνονται διαρκώς στη χώρα μας. Και μαζί τους αυξάνονται οι τραυματισμοί. «Οι αθλητές του Σαββατοκύριακου έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία 10 χρόνια, κατά περίπου 10% τον χρόνο - και πολύ καλά κάνουν», λέει ο ορθοπεδικός κ. Γιώργος Κατσιφαράκης, ειδικός στις αθλητικές κακώσεις. «Οι περισσότεροι είναι άνδρες ηλικίας 25-55 ετών που εργάζονται σε γραφεία».

Απροετοίμαστοι

Στη συντριπτική πλειονότητά τους οι αθλητές του Σαββατοκύριακου παίζουν μπάλα στα μικρά γήπεδα ποδοσφαίρου - τύπου 5 επί 5 - και δευτερευόντως μπάσκετ, βόλεϊ και τένις. Πολλοί από αυτούς όχι μόνον κάνουν καθιστική ζωή, αλλά πίνουν, καπνίζουν και, το κυριότερο, έχουν περιττά κιλά, κατά τον κ. Κατσιφαράκη. «Σε αυτή την κατάσταση πάνε και παίζουν μπάλα χωρίς να προετοιμαστούν κατάλληλα, λ.χ. βελτιώνοντας τη διατροφή τους, μειώνοντας το τσιγάρο, κάνοντας λίγη προπόνηση μέσα στην εβδομάδα ή έστω κάνοντας προθέρμανση», λέει.

Οι συνηθέστεροι τραυματισμοί εντοπίζονται στα νεύρα της πλάτης (κυρίως στον αυχένα και στη ράχη) και είναι αυτοί που αποκαλούμε «ψύξεις» (επιστημονικά είναι μυϊκοί σπασμοί ή νευραλγίες).

Οι ψύξεις αναπτύσσονται όταν οι ιδρωμένοι ασκούμενοι εκτεθούν σε ρεύμα αέρα - κάτι ιδιαίτερα συχνό κατά τον κ. Κατσιφαράκη. «Το 30% των τραυματισμών τον χειμώνα είναι ψύξεις που εύκολα θα μπορούσαν να αποφευχθούν», λέει. «Είναι μεγάλο λάθος να ανεβαίνουν στο μηχανάκι ή να μπαίνουν στο αυτοκίνητο και να ανοίγουν τα παράθυρα, χωρίς να έχουν πρώτα κάνει μπάνιο και χωρίς να έχουν αλλάξει ρούχα».

Μυϊκές θλάσεις

Δεύτερος συχνότερος τραυματισμός είναι οι μυϊκές θλάσεις, ιδίως στους οπίσθιους μηριαίους ή στους τετρακέφαλους μηριαίους μυς. Οι θλάσεις οφείλονται στο ότι οι μύες δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στην καταπόνηση ή σε ένα απότομο σπριντ, διότι απλούστατα δεν είναι γυμνασμένοι. Υπάρχει ωστόσο ενδεχόμενο «να έχει ένας ασκούμενος πρόβλημα δισκοπάθειας και να πάθει θλάση εξαιτίας της», προσθέτει ο κ. Κατσιφαράκης.

Οι θλάσεις είναι συνηθέστερες σε όσους παίζουν ποδόσφαιρο ή μπάσκετ. Για να τις αποφύγουν οι ασκούμενοι πρέπει να πηγαίνουν στο γυμναστήριο αρκετές φορές την εβδομάδα και να κάνουν ασκήσεις διατάσεως και ενδυνάμωσης των μυών. Απαραίτητο είναι επίσης να προθερμαίνονται πριν αρχίσουν το παιχνίδι.

Διαστρέμματα

Τρίτος συχνότερος τραυματισμός είναι τα διαστρέμματα των ποδοκνημικών αρθρώσεων (αστραγάλων) από κακή υπόδηση ή ατυχία - λ.χ. πατάει ο ένας ασκούμενος το πόδι ενός άλλου. Τα διαστρέμματα συμβαίνουν κυρίως σε όσους ασχολούνται με ποδόσφαιρο ή μπάσκετ. Για να τα αποφύγει κανείς πρέπει να φορά παπούτσια κατάλληλα για το άθλημα που έχει διαλέξει, μακριές κάλτσες (μέχρι τη μέση της γάμπας ή το γόνατο), ακόμα και να δένει προληπτικά τους αστραγάλους του με ειδικούς επιδέσμους (λέγονται επιστραγαλίδες και διατίθενται στα καταστήματα ορθοπεδικών ειδών). Ειδικά όσοι παίζουν ποδόσφαιρο, «πρέπει να φορούν και επικαλαμίδες, που είναι και οδηγία της ΟΥΕΦΑ», λέει ο κ. Κατσιφαράκης.

Τραυματισμοί στα γόνατα

Μία άλλη μεγάλη απειλή, την οποία βιώνει το 10% όσων τραυματίζονται, είναι οι τραυματισμοί στα γόνατα: ρήξεις πλαγίων συνδέσμων, ρήξεις μηνίσκων και ρήξη προσθίου χιαστού συνδέσμου συμβαίνουν συχνά σε όσους παίζουν ποδόσφαιρο ή μπάσκετ, αλλά και σε όσους κάνουν πολεμικές τέχνες στο γυμναστήριο.

Από τις ρήξεις, η μικρότερη βλάβη είναι η ρήξη χιαστού, «διότι αποκαθίσταται κατά 100%», λέει ο ορθοπεδικός Γιώργος Κατσιφαράκης. «Η ρήξη του μηνίσκου είναι μεσαία βλάβη, διότι το "σπασμένο" κομμάτι του μηνίσκου αφαιρείται ή συρράπτεται. Η μεγάλη βλάβη, που δεν θα ξαναγίνει ποτέ όπως ήταν πριν, είναι η βλάβη στον χόνδρο του γόνατος, η οποία συνοδεύει τις ρήξεις μηνίσκων, συνδέσμων και χιαστών σε ποσοστό 5%».

Για να αποφευχθούν οι τραυματισμοί στα γόνατα, οι αθλητές του Σαββατοκύριακου πρέπει να βάλουν στη ζωή τους τη στατική ποδηλασία και την εκγύμναση των ποδιών. Πρέπει επίσης να κάνουν πολλές διατάσεις πριν από το παιχνίδι, να μη βιάζονται να «τα δώσουν όλα», να είναι σίγουροι ότι δεν έχει πρόβλημα η σπονδυλική στήλη τους (λ.χ. μία κήλη) και κατ' επέκταση τα νεύρα των ποδιών και, βεβαίως, να προσέχουν πολύ...



Πηγή : ΤΑ ΝΕΑ
Εκτύπωση Αποστολή σε φίλο
ΒΙΝΤΕΟΘΗΚΗ
Τα συμπτώματα της νόσου Πάρκινσον
Δείτε περισσότερα βίντεο
Χρήσιμα!
ΔΕΙΚΤΗΣ ΜΑΖΑΣ ΣΩΜΑΤΟΣ
Βάρος (σε κιλά)
Ύψος (σε cm)
  Υπολογισμός  
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
ΥΓΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ Α ΕΩΣ ΤΟ Ω
Αναζητείστε μία ασθένεια επιλέγοντας ένα αρχικό γράμμα από τον παραπάνω πίνακα